Do


Hè, hè, ff concreet worden nu: wat moet je doen?

Natuurlijk de andere blokken doornemen en doorleven.

Opgepast: blijf in de verkenning, niet al in DOEN schieten! En word je er van bewust hoe vaak je dat toch doet. Geniet nu even van het feit dat we deze tijd hebben. Zal je zien: zo direct klaag je nog dat het eigenlijk te weinig tijd is.

Wat doe je dan nu?

Investigation in a nutshell


Verken het zoekgebied en haal informatie op. Verdeel de taken, maar eerst een plannetje met elkaar wie/wat doet en hoe je samenvat, maak anders een gezamenlijke digitale map waar iedereen alles in zet. Kies daar zelf met elkaar de methodiek die ook bij jullie past.

Terwijl je de informatie absorbeert en er over lummelt, probeer jouw RK-definitie over het zoekgebied te formuleren en een gevoel te krijgen. Ook hier: eerst IK, dan samen, dat geeft beste resultaat.

Wat kun je nog meer samen doen

Korte presentatie per team
Wel zo leuk om te horen wat de anderen aan het doen zijn! Hou daarom een korte presentatie voor de andere groepen over jullie onderwerp, wat jullie zoal gevonden hebben, misschien heb je al een wat concreter domein binnen het zoekgebied en hoe het tot nu toe is gegaan. Per team ongeveer 5 minuten, niets digitaals, gewoon kort delen. En vertel per persoon 1 ‘wat werkt?’ en ‘wat werkt niet?’ uit je andere opdracht, zie hieronder.

IK-oefening
Naast doorgaan met zoeken en vinden van informatie en inspiratie! Een IK-oefening. Kijk door al het materiaal en concludeer:
• wat werkt? Schrijf dat per observatie zo concreet mogelijk in max. 2 zinnen op een groen memo-blaadje. Plak ze op een groot vel bij elkaar.
• wat werkt niet? Schrijf dat per observatie zo concreet mogelijk in max. 2 zinnen op een rood of roze (wat je hebt) memo-blaadje.  Plak ze op een groot vel bij elkaar.

Tot slot
Als je nog zin hebt: een waardevolle speech van (tjonge, bestaat die nog, jawel: PORTER, een belangrijke business-guru) Michael Porter. Om je strategische, creatieve brein te trainen is luisteren naar dit soort mensen handig. En ook hier telkens weer die 2 petten; ‘luisteren/ontwikkelen’ en pet 2: kritisch vermogen opbouwen door te bedenken ‘ben ik het er mee eens’ en ‘hoe werkt dat bij mij/ons’.




Nou vooruit, hier nog de reclame-showreel (een greep uit haar werk) van Johanna Koelman, die Tai chi gebruikt om ideeën te ontvangen. Jullie kunnen je voorstellen dat we bij The Zooooo maar wat trots en blij zijn met zulke voorapers!