Know


De kennis op een rij: waar praten we over?

We staan altijd versteld hoeveel geweldige kennis er eigenlijk al is in elke organisatie. Over doelgroepen, over trends, over markt-zaken. Je hoeft dus niet elke keer helemaal opnieuw te beginnen. Mis je iets, ga op zoek op internet, vraag in je netwerk. Hark dat eerst maar eens even bij elkaar en sla het plat. Kijk er met een open blik naar. Zit er iets tussen wat kan helpen bij jouw mogelijke quest voor het Rode Kruis? “Ja maar, ik heb nog geen concrete vraag!” Nee, dat klopt, maar wel een zoekgebied.  Kijk hiervoor zowel naar buiten (informatie vanuit de buitenwereld), als naar binnen (vanuit jullie organisatie). Gebruik ook de tips van vooraper Manon van Hoeckel, haar presentatie vind je ook hier. En denk er om: jouw creativiteit en open, oordeel-vrije, nieuwsgierige blik staat nu op AAN en zo kijk je voorlopig even de wereld in. Afgesproken? (en vergeet niet af en toe te beren!)

Ja maar, door welke bril kijk ik dan?
Zoekgebied + Rode Kruis. Dat is nog breed, later gaan we weer kiezen.
Een creatief proces is de schakelen tussen divergeren en convergeren.
We zijn nu aan het divergeren. En onthou hierbij de methode uit de masterclass: doe eerst IK en dan SAMEN.

Zoekgebieden voor deze MonkeyDo zijn:
• Zelfredzaamheid
• Noodhulp
• Burgerhulp
• Respect en Hulpbereidheid
Voor alle zoekgebieden geldt: in Nederland. De criteria waaraan de concepten moeten voldoen volgen later in MonkeyDo, we vliegen het breed aan.
Maar het is wel handig om vanuit de strategie nog even te lezen hoe die fit is met het Rode kruis. Dat vind je hier:

Strategic fit hulpverlening Rode Kruis

In welke velden ga je zoeken? Wat tips en vraag heel vaak waarom…
Wij starten vaak gewoon op google, zoeken op youtube. En van daaruit verder.

Welke trend(s) zijn relevant? Cynthia heeft jullie hierover verteld. Kijk nog eens verder, jullie hebben een abonnement. Scrol naar beneden voor nog wat presentaties. Maar je kan ook bij andere trendwatchers je licht opsteken.
Markt/concurrenten: wat is de markt en wat zijn de spelers en wat doen zij op dit gebied?
Techniek: hoe kan techniek ons helpen bij het onderwerp? Zijn er voorbeelden? Wat is daar relevant?
Demografie: wat zijn de cijfers eigenlijk? Hoeveel mensen hebben hier last van?
Buitenland:
speelt dit onderwerp al in het buitenland, hoe dan?
Politiek/Overheid: wat zijn hier de ontwikkelingen?
Andere branches? Wat doen ze daar wat je kan gebruiken?
Doelgroepen: koppel het onderwerp aan verschillende doelgroepen en probeer dan te kijken waar de behoeftes liggen, wat zijn de pijnpunten bij burgers, welke stappen doorlopen zij? Scrol naar beneden voor alvast wat presentaties.
Organisatie: wat doen we al? wat doen we internationaal? wat ligt er op de plank, wat zijn de dromen van anderen die hiermee te maken hebben, wat zijn beperkingen?


Asjeblieft: hieronder vind je de pdf met de toolkit van IDEO. IDEO is één van de beste product/service ontwerp-groep van de wereld. Een talk van hun oprichter David Kelly vind je bij ‘Inspire’. Word maar lid van hun nieuwsbrief, maakt je blij. In deze onderzoeks- en inspiratie-fase kan je zeker ook kijken naar de technieken die zij gebruiken. Met MonkeyDo doorloop je dezelfde stappen als het proces dat IDEO hanteert (human centered design thinking), maar wij hebben net even andere woorden gebruikt.

IDEO Toolkit

Tip!
Wij checken vaak de websites van Fastcompany, Wired, Trendwatching.com, IDEO, MKB Innovatie top 100, MVO Nederland Futureproof, podcasts van BNR of kijken een Zembla- of Tegenlicht-uitzending: die behandelen veel onderwerpen die relevant zijn. We checken altijd welke journalist hier specialist op is en kijken naar haar of zijn publicaties. Correspondent, Trouw, NRC, Volkskrant, enfin: aan content geen gebrek. Maar hier geldt ook: fact-checking! Je bent in deze fase eigenlijk een soort onderzoeksjournalist. Maar dan zonder negatieve houding.

In deze fase zijn we weer dat kind van 6: vraag jezelf wel 5 keer af: waarom is dat eigenlijk? Dat helpt om met nieuwe ogen naar dezelfde zaken te kijken en  je krijgt heel veel nuttige inzichten. Zo kom je van observaties naar inzichten.

Ja maar, waar gebruiken we deze informatie voor?
De informatie helpt je later bij het formuleren van de zogenaamde Hoe-kun-je-vraag (blok 2 Inspiration) en bij het ontwikkelen van het concept, dat we later omschrijven in Waarde Propositie Canvas (blok 3 Imagination), wat weer een onderdeel is van het Business Model Canvas (blok 4 Impression). Bij verkoop of bij het vinden van partners, helpt de informatie die je nu vindt. Je doet het dus zeker niet voor niets. Om creatieve concepten te verzinnen zijn nieuwsgierigheid en kennis cruciaal!

Jullie hebben Manon van Hoeckel ontmoet in de eerste masterclass. Mooi om van haar te horen hoe zij als creatief haar projecten aanpakt. Hieronder een filmpje met één van haar projecten.




Klik hier voor haar presentatie – Hoe doet Manon dat toch?

Andere presentaties die je op weg helpen:


Segmentatie en geefinzichten Rode Kruis – Samenvatting

Trendpresentatie (van Cynthia begin februari)


Klik hier voor presentatie doelgroepen

Trendrede-2018

Deze presentatie is wel 1,5 jaar oud, maar geeft je wellicht input op je zoekgebied en anders krijg je vast een idee waar te zoeken.

Nederland nu en in de toekomst

Wat speelt er van in de buitenwereld? Zo maar een voorbeeld.
Op Social Impact Day op 9 november 2016 sprak Jan Rothmans, professor, scientivist, schrijver, gepassioneerd spreker en internationale autoriteit op het gebied van duurzaamheid en transities. Het was de dag na de Amerikaanse verkiezingen, waar Trump won. Hij is oprichter van ICIS, DRIFT, Urgenda en Nederland Kantelt. Hij publiceerde meer dan 250 artikelen over klimaatverandering, klimaatmodellen en duurzame veranderingen. Daarnaast schreef hij 25 boeken over transities en duurzaamheid. In zijn laatste boek ‘Verandering van Tijdperk: Nederland Kantelt‘, het vervolg op de bestseller ‘In het oog van de orkaan’, beschrijft hij ook de nieuwe sectoren onderwijs, zorg en financiën en geeft daarmee een compleet beeld van Nederland in transitie. Hij is één van de  wetenschappers die, net als trendwatchers, altijd bezig is met ontwikkeling en innovatie. Je moet een beetje door hem heen kijken, hij kan wat mopperen en verongelijkt doen, maar de grote lijn is waardevol om te weten. Je kan natuurlijk verder youtubben op tal van trendwatchers.




Wie toch in deze tijd echt niet mag ontbreken, dus nog maar even bijgevoegd:
Doughnut Economics van Kate Raworth.
Samen met Piketty zien we dit boek nu best vaak in directie-kamers liggen…




De wereld volgens Paul: over de jeugd van tegenwoordig.




Bij The Zooooo is Paul één van onze voorapers. Bij strategie-zaken, scenario-denken of andere hersenkrakers, trekken wij hem er graag bij. Als hij kan en als hij zin heeft, hoor. En andersom ook. Jullie hebben hem ontmoet tijdens de laatste masterclass.